23. elokuuta 2018

Porkkanakakku

Perinteisesti piirakan muotoon leivottu porkkanapiirakka toimii myös kakun muodossa. Paljon kerroksia ja paljon ihanaa täytettä, parasta! Porkkanakakku sopii erinomaisesti nakukakkuihin joissa kerrokset saa näkyä kuorrutteen alta. Tämä metsähenkinen versio porkkanakakusta lähti ilahduttamaan ystäväpariskunnan pojan 2-vuotis syntymäpäiville.


Porkkanakakku

Porkkanakakkupohja
6 kananmunaa
6 dl sokeria
6 dl vehnäjauhoja
4 tl leivinjauhetta
3 tl vaniljasokeria
8 tl kanelia
7 dl porkkanaraastetta
300 g voita

Tarvitset kaksi ∅ 23 cm korkeareunaista vuokaa, tai vaihtoehtoisesti valmista pohja kahdessa erässä.

Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Kuori ja raasta porkkanat. Laita porkkanaraaste sivuun odottamaan. Vatkaa kananmunat ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuiva-aineet toisessa kulhossa keskenään ja sulata voi. Lisää kuiva-aineet muna-sokerivaahtoon nuolialla käännellen. Kääntele lopuksi vielä voisula ja porkkanaraaste seokseen ja sekoita tasaiseksi.

Laita vuoan pohjalle leivinpaperikaistaleen estämään kakun tarttumista vuoanpohjaan. Kaada puolet taikinasta voideltuun vuokaan, toista sama lopulle taikinalle.  Paista uunin keskitasolla noin 50 minuuttia.



Täyte
150 g voita
300 g sulatejuustoa
6 dl tomusokeria

+ halutessasi hasselpähkinä- tai mantelirouhetta oman maun mukaan

Valmista täyte vatkaamalla huoneenlämpöinen voi notkeaksi ja lisäämällä joukkoon sulatejuusto. Vatkaa tasaiseksi. Siivilöi tomusokeri seokseen ja vatkaa tasaiseksi.

Leikkaa kakkupohjat kahteen osaan. Porkkanakakku on itsestään kosteaa, joten erillistä kostutusta ei tarvita. Aseta kakun pohjakerros tarjoilulautaselle ja levitä täytteestä noin 1/5 pohjan päälle. Ripottele pinnalle halutessasi pähkinärouhetta. Jatka näin kunnes kakku on kokonaisuudessaan täytetty. Levitä loput täytteestä kakun pinnalle palettiveistä apuna käyttäen. Tarjoile kakku huoneenlämpöisenä.

Kakun koristeiksi on käytetty tuoreita rosmariinin oksia, suklaakeksimurua, suklaalastuja, sokeroituja punaviinimarjoja. Enemmän lastenjuhlille sopivan kakusta saa lisäämällä muutamia eläinleluja koristeiden joukkoon.



10. elokuuta 2018

Cavakakku

Tämä lähes pullollisen cavaa sisältävä kakku oli tarjolla järjestämissämme tupari/valmistujaisjuhlissa alkukesästä. Kakku on tehty Valion shampanjamoussekakun ohjeella. Cavan käyttö voikreemissä oli minulle aivan uutta, kreemistä tuli todella pehmeä ja kakku oli sillä helppo kuorruttaa, myös cavan  maku tuo kakkuun hieman erikoisuutta.


Cavakakku

Sokerikakkupohja 
2 dl sokeria
4 kananmunaa
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
+ voita ja korppujauhoja vuoan leivitykseen

Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Voitele ja leivitä korppujauhoilla ∅ 23 cm kakkuvuoka. Vatkaa sokeri ja kananmunat kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita kuiva-aineet keskenään ja lisää pienissä erissä munasokerivaahtoon nuolialla käännellen. Kaada taikina vuokaan. Paista uunin alatasolla noin 25 minuuttia.

Cavatäyte
6 liivatetta
4 dl vispikermaa
2 1/2 dl cavaa
1 dl sokeria
3 rkl sitruunamehua
1 tl sitruunankuoriraastetta

+ 3 dl lakkahilloa

kostutukseen 1 1/2 dl cavaa ja 1 tl vanilijasokeria

Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen noin 5 min ajaksi. Vatkaa kerma vaahdoksi. Laita kattilaan cava, sokeri, puristettu sitruunamehu ja sitruunankuoriraaste, kiehauta.  Purista liivatelehdistä ylimääräinen vesi ja lisää ne cava-sokeriseokseen, sekoita tasaiseksi. Anna seoksen jäähtyä hieman. Valuta seos ohuena nauhana kermavaahdon joukkoon koko ajan sekoittaen. Sekoita tasaiseksi. Kostutukseen sekoita cava ja vanilijasokeri keskenään. Jos haluat, että kakussa ei ole alkoholia, kiehauta seos.

Leikkaa kakkupohja kolmeen osaan. Pingota leivinpaperi irtopohjavuoan pohjalle. Nosta kakun pohjakerros vuoan pohjalle, kostuta. Levitä puolet lakkahillosta kakkupohjalle. Kaada puolet cavatäytteestä vuokaan. Nosta täytteen päälle toinen kakkupohja. Kostuta ja levitä loput lakkahillosta kakkupohjalle. Lisää loput cavatäytteestä. Nosta kakun kansi täytekerroksen päälle ja kostuta. Nosta kakku jähmettymään jääkaappiin yön yli tai vähintään 4h ajaksi.



Cava-voikreemi
225 g voita (huoneenlämpöisenä)
3 dl sokeria
3 dl cavaa

Laita cava ja sokeri kattilaan. Keitä cava-sokeriseosta kunnes nestettä on jäljellä enää noin 2 1/2 dl. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi, käytä apuna elintarvikelämpömittaria. Laita voi kulhoon ja vatkaa notkeaksi. Kaada cava-sokeriseos voin joukkoon pienissä erissä koko ajan vatkaten. Vatkaa seosta noin 5 min ajan, kunnes kreemi on vaaleaa ja kuohkeaa.

Irrota jähmettynyt kakku irtopohjavuoasta ja asettele tarjoilulautaselle. Kuorruta kakku cava-voikreemillä palettiveistä apuna käyttäen. Lisää vielä kakun päälle mansikoita ja kesäinen cavakakku on valmis tarjoiltavaksi.




4. heinäkuuta 2018

Suklaa-punaviini-vadelmakakku

Tähän kakkuun idea lähti ystävästäni Annasta ja no koko meidän tyttöporukasta ja yhteisistä palaveripullo-illoista :D Olette parhaita! Kesäkuun alussa ensimmäinen meistä täytti 30 vuotta. Pääsin leipomaan juhliin kakun ja ajattelin, että mikä olisikaan sen parempi yhdistelmä, kuin suklaa ja punaviini. Toimii muuten myös kakussa, kannattaa kokeilla!


Suklaa-punaviini-vadelmakakku

Suklaa-punaviinikakkupohja
130 g vehnäjauhoja
200 g sokeria
45 g leivontakaakaota
1 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
1 kananmuna
1,2 dl maitoa + 1 rkl sitruunamehua
1,2 dl rypsiöljyä
1/2 tl vaniljasokeria
1 dl makeaa punaviiniä (esim. espanjalainen Hannibal)

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Voitele 3 kpl ∅ 23 cm korkeareunainen kakkuvuoka. Voit myös paistaa taikinan kolmessa osassa yhtä vuokaa käyttäen. Sekoita sitruunamehu maidon joukkoon ja anna tekeytyä piimäksi. Sekoita kaikki kuiva-aineet keskenään. Lisää kuiva-aineiden joukkoon kananmunat, itse tehty piimä, öljy ja vaniljasokeri. Sekoita tasaiseksi. Lisää lopuksi punaviini pienissä erissä ja sekoita tasaiseksi. Kaada taikina kakkuvuokaan ja paista uunin keskitasolla noin 30 minuuttia.

Suklaa-punaviinitäyte
(voit valmistaa täytteen päivää ennen kakun täyttämistä. Huom! anna tekeytyä vähintään 2h jääkaapissa)
1 1/2 dl makeaa punaviiniä
5 kananmunaa
5 1/4 dl vispikermaa
3/4 dl leivontakaakaoa
450 g tummaasuklaata
2 1/4 dl sokeria
2 1/2 rkl vettä

+ vadelmahilloa

Kiehauta punaviini kattilassa, jotta alkoholi haihtuu. Anna punaviinin jäähtyä hetken. Erottele sillä aikaa kananmunan keltuaiset ja valkuaiset. Lisää punaviinin joukkoon keltuaiset ja 1 1/2 dl kermaa sekä kaakaojauhe. Kuumenna seosta niin, että se sakeutuu. Lisää paloiteltu suklaa seoksen joukkoon ja nosta pois liedeltä. Sekoita ja anna suklaan sulaa. Anna seoksen jäähtyä muun valmistelun ajan. Laita toiseen kattilaan sokeri ja vesi. Kuumenna sokeriliemi 110 asteiseksi. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Kaada kuuma sokeriliemi ohuena nauhana valkuaisvaahdon joukkoon koko ajan vatkaten. Vatkaa noin 10 minuutin ajan. Nostele valkuaisvaahto suklaaseoksen joukkoon, kunnes seos on tasaista. Vatkaa vielä loput kerma vaahdoksi ja nostele suklaaseokseen, kunnes seos on tasaista. Laita täyte jääkaappiinvähintään 2 tunnin ajaksi tai yön yli.

Käytä kakun kokoamisessa kostukkeena kakun valmistuksesta jäänyttä punaviiniä. Keitä viini, jos haluat, ettei kakussa ole alkoholia. Aloita kakun kokoaminen kostuttamalla pohja ja levittämällä sen päälle vadelmahilloa. Levitä puolet suklaa-punaviinitäytteestä hillon päälle. Tee sama toiselle kerrokselle.

Sokerikreemi
250 g voita
2 tl vaniljasokeria
7 1/2 dl tomusokeria
1/2 dl tummaa kaakaojauhetta
2 rkl vettä

Notkista huoneenlämpöinen voi sähkövatkaimella. Lisää vaniljasokeri ja siivilöi tomusokeri sekä kaakaojauhe voin joukkoon muutamassa erässä, vatkaa tasaiseksi. Lisää lopuksi vesi ja vatkaa tasaiseksi. 

Ison kakun kuorruttaminen sokerikreemillä onnistuu helpoiten, kun pursotat sokerikreemin isolla pyöreällä tyllalla spiraalinomaisesti koko kakun ympärille. Tasoita sokerikreemi palettiveitsellä tai lastalla. Pyöritä kakkua ja samalla kevyesti kuljeta lastaa kakun pintaa pitkin ja poista ylimääräinen sokerikreemi. Putsaa välillä lasta ylimääräisestä sokerikreemistä ja jatka tasoitusta. Voit myös lisätä sokerikreemiä, jos jossain kohdassa kreemiä on liian vähän. Muista sen jälkeen taas tasoitus! Lisää sokerikreemiä myös kakun päälle ja tasoita pinta lastalla. Nosta kuorrutettu kakku jääkaappiin, jotta sokerikreemi jähmettyy ja viilenee, jolloin suklaaganache jähmettyy nopeammin kylmän kakun pintaan. Muista jättää kreemiä koristeruusukkeiden pursotusta varten.

Suklaaganache
100 g tummaa suklaata
100 g voita

Laita voi ja suklaa mikroaaltouunin kestävään astiaan. Sulata suklaa-voiseos varovasti mikroaaltouunissa. Sekoita tasaiseksi. Ota kakku jääkaapista ja valuta suklaa kakun reunoille lusikkaa tai pursotinpussia ja pientä pyöreää tyllaa apuna käyttäen. Levitä lopuksi suklaata myös tasaisesti koko kakun päälle. Nosta jääkaappiin hähmettymään

Koristele kakku vielä sokerikreemi ruusukkeilla ja tuoreilla vadelmilla. Mielestäni kakusta kuitenkin ensimmäisten koristeluiden jälkeen puuttui jotain, joten lisäsin Happy Birthday -kyltin ja maalasin kultaisella tomuvärillä kakun pintaan pieniä "maaliroiskeita".

p.s. Sokerikreemi kakunkuorrutteena on muuten kunnon panssarikuorrute. Jääkaapissa kunnolla jähmettynyt kakku ei pienestä hätkähdä. Kuulin nimittäin illan juhlinnoissa, että kakku oli synttärisankarin kuljetuksessa ottanut pientä osumaa putoamalla vänkärin jalkoihin, mutta kakulle ei käynyt kuinkaan! :D

27. kesäkuuta 2018

Äitienpäivän banaani-suklaa ja mustikka-sitruunakakut

Kesän mukavia kiireitä, jonka seurauksena kakkureseptejä on jäänyt arkistoihin jo useampia. Äitienpäivänä, apua siitähän on jo 2kk :D, meillä leivottiin kakkua sekä omalle äidilleni että anopille. Tänä vuonna kakut toimivat myös äitienpäiväkukkina. Toteutus ei ihan onnistunut siten, kun olin kuvitellut, mutta maistuvia kakuista tuli kumpaisestakin.



Äitienpäivän banaani-suklaakakku

Banaanikakkupohja
3 banaania
80 g sulatettua voita
2 dl sokeria
1 kananmuna
1 tl vaniljasokeria
1 tl ruokasoodaa
ripaus suolaa
3,5 dl vehnäjauhoja
1 tl kanelia

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Soseuta banaanit tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella aivan sileäksi. Sekoita keskenään banaanimössö ja sulatettu voi. Lisää sekaan sokerit, kananmuna ja ruokasooda, kaneli sekä suola, sekoita nuolialla tasaiseksi. Siivilöi vehnäjauhot kolmessa erässä banaaniseokseen ja sekoita tasaiseksi. Laita irtovuoan pohjalle leivinpaperi ja kaada taikina kakkuvuokaan. Paista bananabreadia noin 55 minuuttia uunin keskitasolla.

Suklaatäyte
2 dl vispikermaa
1 rkl tomusokeria
100 g vaniljatuorejuustoa
80 g suklaata
kostutus kauramaidolla

Vatkaa kerma vaahdoksi, lisää tomusokeri, tuorejuusto sekä sulatettu suklaa. Sekoita tasaiseksi.

Leikkaa kakkupohja kolmeen osaan. Kostuta pohja ja levitä puolet täytteestä pohjan päälle. Toista niin, että kakku on kasattu kokonaan. Kostuta myös kakun "kansi".

Äitienpäivän mustikka-sitruunakakku


Mustikka-sitruunakakkupohja
75 g voita
200 g sokeria
3 rkl sitruunamehua
2 kananmunaa
190 g vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
20 g kauramaitoa
90 g mustikoita (myös pakastemustikat käyvät)

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen.  Vatkaa sokeri ja kananmunat vaahdoksi. Sekoita kuiva-aineet keskenään ja lisää pienissä erissä käännellen muna-sokerivaahtoon. Lisää kauramaito, voisula ja sitruunamehu. Sekoita tasaiseksi. Lisää lopuksi mustikat taikinanjoukkoon kevyesti käännellen. Voitele suorakulmainen kakkuvuoka ennen, kun kaadat taikinan vuokaan. Paista kakkupohjaa uunin keskitasolla noin 50 minuuttia.

Sitruunatäyte
2 dl vispikermaa
50 g vaniljatuorejuustoa
1 rkl tomusokeria
1 dl lemoncurdia
1/2 sitruunan raastettukuori ja mehu
+ kostutus kauramaidolla

Vatkaa kerma vaahdoksi, lisää tuorejuusto, tomusokeri, lemoncurd, sitruunankuoriraaste sekä sitruunamehu. Sekoita tasaiseksi.

Leikkaa kakkupohja kolmeen osaan. Kostuta pohja ja levitä puolet täytteestä pohjan päälle. Toista niin, että kakku on kasattu kokonaan. Kostuta myös kakun "kansi".

Sokerikreemikuorrute
350 g voita
750 g tomusokeria
1 rkl vettä

Notkista huoneenlämpöinen voi sähkövatkaimella. Lisää vaniljasokeri ja siivilöi tomusokeri voin joukkoon kolmessa erässä, vatkaa tasaiseksi. Lisää lopuksi vesi ja vatkaa tasaiseksi. Voit lisätä tomusokeria, jos haluat sokerikreemistä paksumpaa, tai vettä jos haluat sokerikreemistä notkeampaa. Sokerikreemi riittää kahden kakun kuorruttamiseen.

Kakkujen kuorruttamiseen on käytetty pyöreäätyllaa koripunokseen, lehtityllaa lehtiin ja ruusutyllaa kukkiin, mutta ohjeistus jääköön omaan postaukseensa.










6. toukokuuta 2018

Pinkki ponikakku mansikka-suklaatäytteellä

Kolme vuotta täyttänyt kummityttöni toivoi syntymäpäivilleen pinkin ponikakun mansikkatäytteellä. Sain hänen äidiltään kuvan Pinky ponista, josta voisin ottaa väritystä ja ideaa kakkuun. Ensimmäisenä muovailin sokerimassasta Pinkyn ja sille kaveriksi sateenkaaren. Kummityttöni oli innoissaan ponikakusta, mutta tokaisi kynttilöitä puhaltaessaan, että poni näyttää vähän hassulta :D  kieltämättä ponin askartelu oli hieman haasteellista ja ensimmäinen versio lensi jopa roskiin. Ehkä se oli kuitenkin tunnistettavissa Pinkyksi vai kuinka? :D


Pinkki ponikakku

Suklaakakkupohja
Tämän ohjeen mukaan 1,5 kertaisena
käytä 24 -25 cm ∅ vuokaa, jotta kakkupohjasta tulee hieman korkeampi

Mansikkarahkatäyte
1 dl vispikermaa
200 g maitorahkaa
1/2 dl tomusokeria
1 dl soseutettuja mansikoita
2 liivatelehteä (+1 rkl kiehuvaa vettä)

Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita rahkan ja tomusokerin kanssa tasaiseksi. Laita liivatteet kylmään veteen noin 5 minuutin ajaksi. Soseuta mansikat tehosekoittimella tai haarukalla painellen. Sekoita mansikkasose täytteen joukkoon. Purista liivatteista ylimääräinen vesi ja sekoita ne 1 ruokalusikalliseen kiehuvaa vettä. Kaada liivateseos ohuena nauhana täytteen joukkoon koko ajan sekoittaen.

Vanilijakreemitäyte
1 dl vispikermaa
50 g valmista vaniljakreemin (esim. Dr. Oetker vaniljakreemijauhe)
1 liivatelehti (+ 1 rkl kiehuvaa vettä)

+ mansikkamehua kakun kostuttamiseen

Valmista vaniljakreemi pakkauksen ohjeen mukaan. Laita liivatteet kylmään veteen noin 5 minuutin ajaksi. Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita valmis vanilijakreemi kermavaahdon kanssa tasaiseksi. Purista liivatteista ylimääräinen vesi ja sekoita ne 1 ruokalusikalliseen kiehuvaa vettä. Kaada liivateseos ohuena nauhana täytteen joukkoon koko ajan sekoittaen.

Leikkaa kakkupohja neljään osaan. Kokoa kakku pienen pahvialustan päälle, se helpottaa kakun kuorrutusvaiheessa myöhemmin. Kostuta kakkupohja mansikkamehulla ja levitä pohjan päälle puolet mansikkatäytteestä. Toista samat vaiheet, mutta levitä seuraavalle kerrokselle vaniljakreemitäyte ja viimeiselle kerrokselle loput mansikkatäytteestä. Kostuta myös kakun kansi. Nosta kakku hyytymään jääkaappiin vähintään pariksi tunniksi tai yön yli.

Sokerikreemi
250 g voita
2 tl vaniljasokeria
500 g tomusokeria
2 rkl vettä
punaista elintarvikeväriä

+ noin 200 g pinkkejä strösseleitä/nonparelleja

Notkista huoneenlämpöinen voi sähkövatkaimella. Lisää vaniljasokeri ja siivilöi tomusokeri voin joukkoon kolmessa erässä, vatkaa tasaiseksi. Lisää lopuksi vesi ja vatkaa tasaiseksi. Voit lisätä tomusokeria jos haluat sokerikreemistä paksumpaa, tai vettä jos haluat sokerikreemistä notkeampaa. Kakun kuorruttaminen on helpompaa, kun sokerikreemi on riittävän notkeaa. Värjää sokerikreemi punaisella pastavärillä vaaleanpunaiseksi. Kuorruta kakku sokerikreemillä, levitä ensin ohut kerros sokerikreemiä ja laita kakku hetkeksi jääkaappiin, jossa kakun pinta hieman kovettuu ja niin sanotusti eristää kakun. Loppu sokerikreemistä on helpompi levittää kakun päälle, kun kakkupohjan murut eivät enää tartu lisättävään sokerikreemiin. Käytä kakun kuorruttamisessa apunasi palettiveistä tai tasoituslastaa. Jätä sokerikreemiä hieman yli, jos haluat pursottaa vielä kakun pinnalle koristeeksi muutaman ruusukkeen.

Heti kun olet kuorruttanut kakun sokerikreemillä päällystä kakku strösseleillä. Strösselit jäävät kiinni sokerikreemiin vielä kun pinta on pehmeä. Aseta kakku esimerkiksi pienen kulhon päälle, jonka alla on uunipelti. Tämä helpottaa strösselisotkun siivoamista. Kaada strösseleitä kakun pinnalle ja sivuille samalla kädellä hieman painellen, jotta strösselit tarttuvat kiinni kakun pintaan. Strösselit jämähtävät kakun pinnalle todella napakasti, kun annat kakun pinnan jähmettyä vielä jääkaapissa ennen tarjoilua.



Kun kakku on täysin strösselien peitossa voit vielä halutessasi pursottaa ylijääneestä sokerikreemistä pienet ruusukkeet kakun reunoille. Lopuksi asettele sokerimassakoristeet kakun pinnalle ja kakku on valmis tarjottavaksi!


30. maaliskuuta 2018

Kinuski-päärynäpiirakka

Tässä meidän pääsiäisen helppo herkku, joka syntyi aineksista, joita keittiön kaappeja kolutessa tuli vastaan. Nopeaa, helppoa ja herkullista...varmasti monelle juuri sitä mitä leipoessa kaipaa. Tämä piirakka syntyy vain reilussa puolessa tunnissa ja on tuunattavissa sen mukaan mitä hedelmiä/marjoja kaapeistasi löytyy. Kinuski-päärynä yhdistelmä on kuitenkin aika herkullinen, kannattaa kokeilla!


Kinuski-päärynäpiirakka


Piirakkapohja
2 kananmunaa
2 dl sokeria
2 dl vispikermaa
300 g voita sulatettuna
5 1/2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta

Vatkaa kananmunat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sulata voi ja lisää se kerman kanssa muna-sokerivaahdon joukkoon. Sekoita kuiva-aineet keskenään ja lisää seokseen, vatkaa tasaiseksi. Kaada taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Voit käyttää myös kakkuvuokaa, mutta huomioi, että paistoaika on pidempi piirakan ollessa paksumpi.

Täyte
200 g karamellisoitu kondensoitumaito (n. 1/2 prk)
2 isoa päärynää

Levitä kinuski nokareina taikinan päälle. Vedä haarukalla tai tikulla kinuski raidoiksi taikinan pinnalle. Kuori päärynät ja leikkaa siivuiksi. Asettele päärynäsiivut taikinan päälle. Voit halutessasi korvata päärynän muilla hedelmillä tai marjoilla, kuten persikalla tai vadelmilla. Paista 175 asteessa uunin keskitasolla noin 30 minuuttia. Tarjoile sellaisenaan tai kermavaahdon ja kinuskikastikkeen kera. Piirakka on parasta lämpimänä :)

Hyvää pääsiäistä!

14. maaliskuuta 2018

ANGELINA Pariisi

Kävimme joulun aikoihin Pariisissa viettämässä pitkää viikonloppu ja nauttimassa erityisesti yhteisestä ajasta, hyvästä ruuasta ja ihanista herkuista. Hieman nauratti, kun tavallisesti turistit jonottavat museoihin ja muihin nähtävyyksiin niin me jonotimme Angelina kahvilaan 45 minuuttia ulkona kylmässä värjötellen. Angelina on perustettu jo vuonna 1903. Rivolin (226 rue de Rivoli) Angelina on sisustukseltaan vanhanajan glamouria henkivä ja voit mielikuvissasi sukeltaa 1900-luvun alun Pariisiin. Angelinan kahviloita on Pariisissa kuitenkin useampia, mutta herttaisen vanhanaikaisen miljöön puolesta suosittelen Rivolin Angelinaa. 



Angelina on erityisen tunnettu kaakaostaan, jonka vuoksi turistit paikkaan jonottavatkin. Minun mielestäni kuitenkin leivokset ovat syy miksi tänne kannattaa hieman jonottaakin. Vinkkinä, että leivoksia voi ostaa mukaan kahvilan leipomosta ja ulkona on myös kaakaopiste josta voit napata kaakaon mukaasi ohimennen jos jonottaminen ei nappaa, mutta herkuttelu kylläkin :)



Leivokset olivat niin upeita, että vaikka niitä ehti jonottaessa hieman leipomon lasiseinän kautta ihastella iski valinnan vaikeus pöytään päästessä. Päädyimme pitkän jahkailun jälkeen tilaamaan kaakot ja Angelinan signature Mont-Blac leivoksen sekä perinteisen ranskalaisen Saint Honore leivoksen. Jopa tälle herkkusuulle tämä kombo oli jo liikaa enkä yksinkertaisesti pystynyt juomaan paksua suklaakastiketta muistuttavaa kaakaota loppuun asti, vaikka se olikin mielettömän hyvää. Yksinkertaisesti sokerikiintiö tuli täyteen, ihme kyllä :D 

Kannattaa jonojen lisäksi varautua siihen, että kahvila on todella hintava, kaakaot ja kaksi leivosta kustansivat noin 40 euroa, mutta oli se vaan niin hyvää!