6. toukokuuta 2018

Pinkki ponikakku mansikka-suklaatäytteellä

Kolme vuotta täyttänyt kummityttöni toivoi syntymäpäivilleen pinkin ponikakun mansikkatäytteellä. Sain hänen äidiltään kuvan Pinky ponista, josta voisin ottaa väritystä ja ideaa kakkuun. Ensimmäisenä muovailin sokerimassasta Pinkyn ja sille kaveriksi sateenkaaren. Kummityttöni oli innoissaan ponikakusta, mutta tokaisi kynttilöitä puhaltaessaan, että poni näyttää vähän hassulta :D  kieltämättä ponin askartelu oli hieman haasteellista ja ensimmäinen versio lensi jopa roskiin. Ehkä se oli kuitenkin tunnistettavissa Pinkyksi vai kuinka? :D


Pinkki ponikakku

Suklaakakkupohja
Tämän ohjeen mukaan 1,5 kertaisena
käytä 24 -25 cm ∅ vuokaa, jotta kakkupohjasta tulee hieman korkeampi

Mansikkarahkatäyte
1 dl vispikermaa
200 g maitorahkaa
1/2 dl tomusokeria
1 dl soseutettuja mansikoita
2 liivatelehteä (+1 rkl kiehuvaa vettä)

Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita rahkan ja tomusokerin kanssa tasaiseksi. Laita liivatteet kylmään veteen noin 5 minuutin ajaksi. Soseuta mansikat tehosekoittimella tai haarukalla painellen. Sekoita mansikkasose täytteen joukkoon. Purista liivatteista ylimääräinen vesi ja sekoita ne 1 ruokalusikalliseen kiehuvaa vettä. Kaada liivateseos ohuena nauhana täytteen joukkoon koko ajan sekoittaen.

Vanilijakreemitäyte
1 dl vispikermaa
50 g valmista vaniljakreemin (esim. Dr. Oetker vaniljakreemijauhe)
1 liivatelehti (+ 1 rkl kiehuvaa vettä)

+ mansikkamehua kakun kostuttamiseen

Valmista vaniljakreemi pakkauksen ohjeen mukaan. Laita liivatteet kylmään veteen noin 5 minuutin ajaksi. Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita valmis vanilijakreemi kermavaahdon kanssa tasaiseksi. Purista liivatteista ylimääräinen vesi ja sekoita ne 1 ruokalusikalliseen kiehuvaa vettä. Kaada liivateseos ohuena nauhana täytteen joukkoon koko ajan sekoittaen.

Leikkaa kakkupohja neljään osaan. Kokoa kakku pienen pahvialustan päälle, se helpottaa kakun kuorrutusvaiheessa myöhemmin. Kostuta kakkupohja mansikkamehulla ja levitä pohjan päälle puolet mansikkatäytteestä. Toista samat vaiheet, mutta levitä seuraavalle kerrokselle vaniljakreemitäyte ja viimeiselle kerrokselle loput mansikkatäytteestä. Kostuta myös kakun kansi. Nosta kakku hyytymään jääkaappiin vähintään pariksi tunniksi tai yön yli.

Sokerikreemi
250 g voita
2 tl vaniljasokeria
500 g tomusokeria
2 rkl vettä
punaista elintarvikeväriä

+ noin 200 g pinkkejä strösseleitä/nonparelleja

Notkista huoneenlämpöinen voi sähkövatkaimella. Lisää vaniljasokeri ja siivilöi tomusokeri voin joukkoon kolmessa erässä, vatkaa tasaiseksi. Lisää lopuksi vesi ja vatkaa tasaiseksi. Voit lisätä tomusokeria jos haluat sokerikreemistä paksumpaa, tai vettä jos haluat sokerikreemistä notkeampaa. Kakun kuorruttaminen on helpompaa, kun sokerikreemi on riittävän notkeaa. Värjää sokerikreemi punaisella pastavärillä vaaleanpunaiseksi. Kuorruta kakku sokerikreemillä, levitä ensin ohut kerros sokerikreemiä ja laita kakku hetkeksi jääkaappiin, jossa kakun pinta hieman kovettuu ja niin sanotusti eristää kakun. Loppu sokerikreemistä on helpompi levittää kakun päälle, kun kakkupohjan murut eivät enää tartu lisättävään sokerikreemiin. Käytä kakun kuorruttamisessa apunasi palettiveistä tai tasoituslastaa. Jätä sokerikreemiä hieman yli, jos haluat pursottaa vielä kakun pinnalle koristeeksi muutaman ruusukkeen.

Heti kun olet kuorruttanut kakun sokerikreemillä päällystä kakku strösseleillä. Strösselit jäävät kiinni sokerikreemiin vielä kun pinta on pehmeä. Aseta kakku esimerkiksi pienen kulhon päälle, jonka alla on uunipelti. Tämä helpottaa strösselisotkun siivoamista. Kaada strösseleitä kakun pinnalle ja sivuille samalla kädellä hieman painellen, jotta strösselit tarttuvat kiinni kakun pintaan. Strösselit jämähtävät kakun pinnalle todella napakasti, kun annat kakun pinnan jähmettyä vielä jääkaapissa ennen tarjoilua.



Kun kakku on täysin strösselien peitossa voit vielä halutessasi pursottaa ylijääneestä sokerikreemistä pienet ruusukkeet kakun reunoille. Lopuksi asettele sokerimassakoristeet kakun pinnalle ja kakku on valmis tarjottavaksi!


30. maaliskuuta 2018

Kinuski-päärynäpiirakka

Tässä meidän pääsiäisen helppo herkku, joka syntyi aineksista, joita keittiön kaappeja kolutessa tuli vastaan. Nopeaa, helppoa ja herkullista...varmasti monelle juuri sitä mitä leipoessa kaipaa. Tämä piirakka syntyy vain reilussa puolessa tunnissa ja on tuunattavissa sen mukaan mitä hedelmiä/marjoja kaapeistasi löytyy. Kinuski-päärynä yhdistelmä on kuitenkin aika herkullinen, kannattaa kokeilla!


Kinuski-päärynäpiirakka


Piirakkapohja
2 kananmunaa
2 dl sokeria
2 dl vispikermaa
300 g voita sulatettuna
5 1/2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta

Vatkaa kananmunat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sulata voi ja lisää se kerman kanssa muna-sokerivaahdon joukkoon. Sekoita kuiva-aineet keskenään ja lisää seokseen, vatkaa tasaiseksi. Kaada taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Voit käyttää myös kakkuvuokaa, mutta huomioi, että paistoaika on pidempi piirakan ollessa paksumpi.

Täyte
200 g karamellisoitu kondensoitumaito (n. 1/2 prk)
2 isoa päärynää

Levitä kinuski nokareina taikinan päälle. Vedä haarukalla tai tikulla kinuski raidoiksi taikinan pinnalle. Kuori päärynät ja leikkaa siivuiksi. Asettele päärynäsiivut taikinan päälle. Voit halutessasi korvata päärynän muilla hedelmillä tai marjoilla, kuten persikalla tai vadelmilla. Paista 175 asteessa uunin keskitasolla noin 30 minuuttia. Tarjoile sellaisenaan tai kermavaahdon ja kinuskikastikkeen kera. Piirakka on parasta lämpimänä :)

Hyvää pääsiäistä!

14. maaliskuuta 2018

ANGELINA Pariisi

Kävimme joulun aikoihin Pariisissa viettämässä pitkää viikonloppu ja nauttimassa erityisesti yhteisestä ajasta, hyvästä ruuasta ja ihanista herkuista. Hieman nauratti, kun tavallisesti turistit jonottavat museoihin ja muihin nähtävyyksiin niin me jonotimme Angelina kahvilaan 45 minuuttia ulkona kylmässä värjötellen. Angelina on perustettu jo vuonna 1903. Rivolin (226 rue de Rivoli) Angelina on sisustukseltaan vanhanajan glamouria henkivä ja voit mielikuvissasi sukeltaa 1900-luvun alun Pariisiin. Angelinan kahviloita on Pariisissa kuitenkin useampia, mutta herttaisen vanhanaikaisen miljöön puolesta suosittelen Rivolin Angelinaa. 



Angelina on erityisen tunnettu kaakaostaan, jonka vuoksi turistit paikkaan jonottavatkin. Minun mielestäni kuitenkin leivokset ovat syy miksi tänne kannattaa hieman jonottaakin. Vinkkinä, että leivoksia voi ostaa mukaan kahvilan leipomosta ja ulkona on myös kaakaopiste josta voit napata kaakaon mukaasi ohimennen jos jonottaminen ei nappaa, mutta herkuttelu kylläkin :)



Leivokset olivat niin upeita, että vaikka niitä ehti jonottaessa hieman leipomon lasiseinän kautta ihastella iski valinnan vaikeus pöytään päästessä. Päädyimme pitkän jahkailun jälkeen tilaamaan kaakot ja Angelinan signature Mont-Blac leivoksen sekä perinteisen ranskalaisen Saint Honore leivoksen. Jopa tälle herkkusuulle tämä kombo oli jo liikaa enkä yksinkertaisesti pystynyt juomaan paksua suklaakastiketta muistuttavaa kaakaota loppuun asti, vaikka se olikin mielettömän hyvää. Yksinkertaisesti sokerikiintiö tuli täyteen, ihme kyllä :D 

Kannattaa jonojen lisäksi varautua siihen, että kahvila on todella hintava, kaakaot ja kaksi leivosta kustansivat noin 40 euroa, mutta oli se vaan niin hyvää!


9. maaliskuuta 2018

Vaniljakreemikakku

Viikko sitten leivoin syntymäpäiväkakun äidilleni. Halusin testata sosiaalisessa mediassa hypetetyn "vanilla cream cake" kakun. Kakkupohjana toimii mantelikeksi ja täyte pursotetaan vanilijakreemistä. Valitsin muodoksi sydämen, koska kakku tuli äidilleni <3 Mantelikeksitaikinasta saa kuitenkin muotoiltua vaikka mitä, esimerkiksi numerokakut näyttävät upeilta. Tästä kakusta saa pienellä vaivalla näyttävää ja persoonallista tarjoilua vaikka juuri syntymäpäiville. Koristelulla voit tehdä kakusta juuri oman näköisesi. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kakku on melko pieni ja muistuttaa koostumukseltaan enemmän leivosta. Tämän ohjeen kakusta syö noin 8 henkilöä.



Vaniljakreemikakku


Mantelikeksipohja
281 g vehnäjauhoja
75 g mantelijauhoja
1/2 tl suolaa
100 g suolatonta voita
63 g tomusokeria
1 kananmuna
1 keltuainen

Sekoita kulhossa vehnäjauhot, mantelijauhot ja suola. Lisää toiseen kulhoon tomusokeri ja hieman pehmennyt voi. Vatkaa voi-tomusokeri seosta notkeammaksi noin 4 minuuttia. Lisää kananmuna ja vatkaa tasaiseksi. Lisää vielä keltuainen ja vatkaa tasaiseksi. Lisää jauhoseos ja sekoita tasaiseksi. Kaada valmis taikina jauhotetulle työpöydälle ja jaa taikina kahteen osaan. Taputtele molemmat osat litteiksi levyiksi. Kääri taikinalevyt tuorekelmuun ja laita jääkaappiin vähintään 2 tunniksi tai yön yli.

Anna kylmän taikinalevyn levätä huoneenlämmössä noin 20 minuuttia ennen kaulimista. Kauli taikina ohueksi levyksi ja leikkaa taikinasta halutun muotoinen kakkupohja. Voit tehdä paperista sapluunan saadaksesi kekseistä juuri saman muotoiset. Tee samanlailla myös toiselle taikinapalalle. Leivo ylijääneestä taikinasta vaikka mantelikeksejä. Ennen paistamista laita leikatut keksipohjat pakastimeen noin 10 minuutiksi. Paista jäisiä keksipohjia 175 asteisessa uunissa keskitasolla noin 20 minuuttia, kunnes keksit ovat kullanruskeita.



Anna keksien jäähtyä ja valmista vaniljakreemitäyte.

Vaniljakreemitäyte
1 1/2 dl vispikermaa
200 g valmista vaniljakreemiä (esim. Dr. Oetker vanilijakreemijauhe)
2 rkl tomusokeria
1 liivate (+2 tl kiehuvaa vettä)

Laita liivatelehti likoamaan kylmään veteen noin 5 minuutiksi. Vatkaa kerma vaahdoksi. Valmista vanilijakreemi pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoita kermavaahto, 200 g vanilijakreemiä ja tomusokeri tasaiseksi. Purista liivatelehdestä ylimääräinen vesi ja sulata se 2 tl kiehuvaa vettä. Kaada liivateneste täytteen joukkoon ohuena nauhana ja sekoita tasaiseksi. Laita täyte pursotin pussiin. Perinteinen vanillacreme cake pursotus tehdään isolla pyöreällä tyllalla, mutta voit yhtä hyvin kokeilla myös vaikka tähtityllaa persoonallista ilmettä luomaan. 



Täyte + koristeet
Lime curd
Marenkeja / irtokarkkeja / keksejä / sokerimassa ruusuja / sokeritimantteja / vadelmia

Aloita kakun kokoaminen kiinnittämällä toinen keksipohja pyyhkäisemällä hieman vaniljakreemitäytettä keksin pohjapuolelle jotta se pysyy paikallaan kakkualustalla. Levitä keksin päälle lime curdia. Pursota vaniljakreemitäyte pieninä pisaroina keksipohjan päälle. Levitä lime curdia myös toiselle keksipohjalle  ja nosta se varovasti äsken pursottamasi kreemikerroksen päälle. Pursota uudelleen kerros vanilijakreemiä. Nyt on koristeiden aika. Valmistin koristeeksi valkoisia sokerimassaruusuja aiemmin viikolla ja koristelin ne vaaleanpunaisella syötävällä kimallejauheella. Lisäksi käytin koristeeksi pinkkejä ja valkoisia marenkeja, nameja, valkosuklaa keksejä, vadelmia sekä sokeritimantteja. Otin teemaksi hempeän vaaleanpunaisen, mutta ihan yhtä hyvin kakusta tulisi herkullisen näköinen suklaakoristeilla tai vaikka hedelmillä, vain mielikuvitus on rajana :)



14. helmikuuta 2018

Banoffee laskiaispullat

Tässä vaihteluna perinteiselle laskiaispullalle hieman tuunattu resepti, jossa perinteinen kermatäyte on saanut kaverikseen hillon/mantelimassatäytteen sijaan banaania ja suussa sulavaa kinuskia. Ei kun kokeilemaan!


Banoffee laskiaispullat 


Pullataikina
Tee tämän ohjeen pullataikina puolikkaana, jolloin saat noin 10 pullaa.

Banaanitäyte
2 banaania
limen mehua

Muussaa banaanit haarukalla ja purista banaanimössön sekaan hieman limen mehua, joka estää banaania tummumasta.

Kinuskitäyte
2 dl kuohukermaa
1,5 dl fariinisokeria
2 tl voita

Kinuski-täytettä varten laita kerma ja fariinisokeri kattilaan ja keitä miedolla lämmöllä koko ajan sekoittaen noin 15 min, kunnes kinuski alkaa kuplia ja paksuuntuu. Lisää voi ja sekoita tasaiseksi. Jäähdytä kinuski ennen laskiaispullien täyttämistä. Voit jähmettää kinuskin jääkaapissa, jolloin sitä on helpompi annostella pullien päälle nokareina.

Kermavaahto
3 dl vispikermaa

Vispaa kerma vaahdoksi, lisää halutessasi sokeria maun mukaan.

Kun pullat ovat jäähtyneet, leikkaa pullista "hatut" pois. Annostele pohjalle banaanitäytettä ja sen päälle nokare kinuskitäytettä. Pursota vielä muun täytteen päälle reilusti kermavaahtoa. Pursotukseen on käytetty Wilton 2D tyllaa, jolla saa nätin röyhelöreunuksen. Nosta lopuksi hatut takaisin paikoilleen ja tarjoile.

Hyvää Ystävänpäivää <3

10. helmikuuta 2018

Maailman parhaat korvapuustit

Hei pitkästä aikaa! Viimeiset kolme kuukautta ovat kuluneet remontti- ja muuttopuuhissa, enkä ole ehtinyt leipomaan lainkaan. Vieläkään uusi koti tai tässä tapauksessa keittiö ei ole aivan valmis, mutta se ei pullan leipomista häirinnyt. Viime asuntoomme ei mahtunut ruokapöytää, joten leipominen oli, noh hieman haasteellista tilanpuutteen vuoksi. Nyt on puitteet kunnossa myös tälle harrastukselle :)

Pullataikinaresepti on peräisin mummultani, joka leipoo maailman parhaat pullat ja pullapitkot. Leivoin tänään pullataikinasta myös muutaman perinteisen pullan laskiaispullia varten. Katsotaan millaisen tuomion tämän vuoden tuunatut laskiaispullat saavat, mutta siitä lisää myöhemmin...

Tänään siis korkkasin keittiömme leipomisen saralla ja leivoin kotimme ensimmäiset pullat. Ei ole kotitekoisen korvapuustin voittanutta, vai kuinka? :D


Maailman parhaat korvapuustit


Pullataikina
1/2 l maitoa
50 g hiivaa (tai 22g kuivahiivaa)
1 kananmuna
3 tl suolaa
2 dl sokeria
3 tl kardemummaa (tai oman maun mukaan)
n. 1 kg vehnäjauhoja
200 g sulatettua voita

Täyte
voita
kanelia
sokeria

+ voiteluun kananmuna
+ pinnalle raesokeria

Aloita liottamalla hiiva kädenlämpöiseen maitoon (jos käytät kuivahiivaa, sekoita hiiva jauhojen sekaan). Sekoita maidon joukkoon kananmuna, suola, sokeri ja kardemumma. Lisää jauhoja vähitellen maitoseoksen joukkoon. Sekoita ensin puuhaarukalla, kun pullataikina on paksuuntunut vaivaa taikinaa käsin. Lisää voisula kun jauhoista on jäljellä noin 1/3 ja vaivaa kunnes voisula on sekoittunut taikinaan tasaisesti. Vaivaa taikinaa ja lisää vehnäjauhoja tarpeen mukaan, kunnes taikina irtoaa reunoista ja on kimmoisaa. 

Peitä taikina kulho liinalla ja kohota lämpimässä paikassa 30-60 min, kunnes taikina on kohonnut kaksinkertaiseksi. Voit halutessasi asettaa taikina kulhon kuumaan vesihauteeseen siten että vain kulhon alaosa on veden peitossa. Vettä ei saa joutua taikinan sekaan.



Jaa valmis taikina kahteen osaan, pienempää erää on helpompi työstää. Ripottele puhtaalle työtasolle vehnäjauhoja, jotta taikina ei jää pöytään kiinni. Vaivaa taikinaa kevyesti pöytää vasten ja kauli taikina sitten ohueksi suorakaiteen muotoiseksi levyksi. 

Levitä taikinalevylle ohut kerros huoneenlämpöistä pehmeää voita. Ripottele pinnalle kanelia ja sokeria. Kaneli tekee ihmeitä korvapuustille, uskalla laittaa reilusti! Rullaa taikinalevy tiukalle rullalle jättäen saumakohdan työpöytää vasten.

Leikkaa taikinarullasta 3-5 cm vinoittaisia siivuja. Paina palat keskeltä alas, jotta pullalle syntyy ns. "korvat". Aseta korvapuustit leivinpaperilla vuoratulle uunipellille ja voitele kananmunalla. Koristele korvapuustit vielä halutessasi ripottelemalla pinnalle raesokeria.



Anna pullien kohota pellillä noin 15 minuuttia, jonka jälkeen paista pullia 225 asteessa uunin keskitasolla noin 10 minuuttia.



Pullantuoksuista viikonloppua kaikille!

12. marraskuuta 2017

Key Lime piirakka

Hyvää isänpäivää! Tänään olen kiitollinen maailman parhaasta iskästä <3

Leivoin isälleni key lime piirakan. Parhainta key lime piirakkaa olen syönyt Karibian risteilyllä yhdessä vanhempieni kanssa. Kyseisestä piirakasta minulle tuleekin aina mieleen kyseinen reissu ja vanhempani.

Key lime piirakka on yksinkertainen ja maistuvan raikas herkku, kannattaa kokeilla!

Key Lime piirakka

Pohja
170 g kaurakeksejä (n. 11 kpl)
7 tl voita
50 g sokeria
1/4 tl suolaa

Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Sulata voi ja murusta keksit. Sekoita voisula, keksimuru, sokeri ja suola keskenään. Voitele kevyesti 23 cm irtopohjavuoka tai piirakkavuoka. Painele muruseos vuoan pohjalle ja reunoille. Paista pohjaa n. 10 minuuttia uunin keskitasolla, kunnes pohja saa hieman väriä. Anna valmiin pohjan jäähtyä sen aikaa, kun valmistat täytteen.

Key Lime täyte
1 1/2 rkl limen raastettua kuorta
3 keltuaista
1 prk kondensoitua maitoa
6 limen mehu

Raasta limettien kuori, säästä kuoriraasetta myös koristeluun. Vatkaa kulhossa keltuaiset ja limenkuoriraaste sekaisin. Lisää kondensoitu maito ja vatkaa muutama minuutti, kunnes seos paksuuntuu ja on tasaista. Purista kuuden limetin mehu. Kaada mehu seokseen ja vatkaa taas muutama minuutti. Kaada valmis täyte pohjan päälle ja paista uunissa 15 minuuttia. Anna piirakan jäähtyä huoneenlämmössä noin 30 minuuttia. Siirrä piirakka sitten jääkaappiin vähintään 2 tunniksi.

Koristelu
kermavaahtoa
lime viipaleita
limen raastettua kuorta

Koristele piirakka kermavaahdolla, limen raastetulla kuorella ja limetin viipaleilla.